Opět vyhrál Hamilton, Alonso dál ztrácí
Lewis Hamilton vyhrál na severoamerickém kontinetu vše, co šlo. Po Kanadě se radoval z triumfů v kvalifikaci i v závodě také v Indianapolisu.
Po startu z pole position se pohodlně dostal na první místo. Fernando Alonso byl těsně za ním, ale týmový šéf Ron Dennis nevidí rád, když jeho jezdci bojují mezi sebou o umístění, tak musel od té chvíle trpět za svým mladším sokem. Má povinnosti k týmu a nesmí riskovat, že by při souboji došlo k nehodě. Ve 38. kole se sice na cílové rovince dostal na jeho úroveň, ale to bylo vše.
Před Hamiltona se mohl španělský pilot dostat pouze při zastávkách v boxech, ale měli natolik podobnou strategii, že to byla šance pouze teoretická.
Na třetím místě jezdil od úvodní zatáčky až do cíle Felipe Massa s Ferrari. V závěru se k němu přiblížil týmový kolega Räikkönen, ale ani on si nedovolil riskovat vyřazení závodníka v totožném autě.
Páté místo ukořistil Heikki Kovalainen s Renaultem a po špatném
začátku sezony začíná porážet týmového kolegu Fisichellu. Na dalších
místech odvedli standardní výkony Trulli s Webberem. Těsně za nimi
projel cílem Sebastian Vettel, který při svém debutu ve formuli 1
přetavil sedmé místo na startu v jeden bod.
McLaren dál bez soupeře
Pokud
tým Vodafone Mclaren-Mercedes splní slib a za 14 dní do Francie přiveze
výrazně vylepšené monoposty, bude nejspíš o osudu letošní sezony
rozhodnuto. Už nyní nemá rychlost týmu Rona Dennise konkurenci.
Nejrychlejší kolo závodu sice zajel Kimi Räikkönen s Ferrari, ale v té
době už nemuseli dva první jezdci jet naplno.
Před Velkou cenou USA si Fernando Alonsa v tisku postěžoval, že Hamilton je jako Brit v britském týmu protěžován a poté si prohrál vlastní závod už v kvalifikaci. V závodě si letos jezdci McLarenu pořadí nemění.
Rychlost obou jezdců McLarenu ani jejich strategie se příliš nelišily, takže Alonso si musel indianapoliské ponížení protrpět až do cíle. Ve 38. kole se sice na konci cílové rovinky protlačil na jeho úroveň, kolo na kolo se blížili k první zatáčce, ale Hamilton měl lepší stopu a španělský jezdec musel šlápnout na brzdy dříve.
Poté mistr světa gestikuloval naštvaně směrem k týmu a na stupních vítězů se mračil - závodit se svým týmovým kolegou nesmí, a když ho může předjet, Hamilton ho do zatáčky prostě nepustí. Na druhou stranu v roli toho druhého byl několikrát letos i Hamilton (naposled v Monaku) a zvládal to mnohem lépe.
Za 14 dní ve Francii nebude mít Alonso snadnou pozici. Do vedení v šampionátu se vrátí pouze v případě vítězství a nuly na kontě Hamiltona. I v tomto případě by však měli stejný počet bodů.
Ztrácí Ferrrari dech?
Po výtečném začátku sezony si nechal italský tým konkurenční McLaren poodskočit o půl vteřiny na kolo. V Indianapolisu sice měl nejmenší ztrátu z posledních tří velkých cen, ale to bylo málo.
O něco lépe vypadal na dráze Kimi Raïkkönen, tomu ale bohužel pro Ferrari nevyšel start a do 40. kola kroužil za výkonnostně slabšími Kovalainenem nebo Rosbergem. Až když Němec zatočil do boxů, mohl předvést, jak dobře se na závod připravil - zajel nejrychlejší kolo a brzo se zjevil těsně za zadním křídlem týmového kolegy Massy.
Posledních dvacet kola tak za vedoucí dvojicí kroužila další stejnobarevná sestava. Fin Räikkönen si ale nemyslel, že by mohl Massu předjet, tak to pro jistotu ani nezkusil.
Ferrari sice neohlásilo žádný technický up-grade, ale je jisté, že v Magny Cours vyjede na dráhu s pozměněným strojem. V USA tým sdělil, že ví, kde má rezervy. Ale to ví také BMW-Sauber, který už týdnů dýchá týmu z Maranella na zadní křídlo. Bude zajímavé sledovat, co další vývoj přinese.
Renault - střídání stráží
Výkonnostně jim sice
patří stále až čtvrté místo, ale technická závada Heidfelda pomohla
Renaultu na pátou pozici. A jeho prapor držel celou velkou cenu mladík
Kovalainen, který jakoby konečně našel po tragickém úvodku sezony půdu
pod nohama a v Americe byl o třídu lepší než Fisichella.
V kvalifikaci i v závodě porazil nováček Itala o čtyři místa a Fisichella by mě rychle přidat. Jinak mu hrozí, že se dostane do stejné pozice jako byl v předchozích dvou letech vedle Alonsa. Pokud se nezlepší, brzo zaujme jeho místo třetí jezdec Piquet, který se netají tím, že by rád co nejdříve seděl v závodním kokpitu.
Fisichellu v trénincích pronásledovaly problémy s autem a v kvalifikaci prohrál s Kovalainenem o 6,5 desetiny vteřiny, přestože měl o něco lehčí auto. V závodě se propadl kvůli smyku ve 2. kole, a i když předvedl několik úspěšných přejížděcích manévrů, výš než na deváté místo to nestačilo.
Kovalainen poprvé v kariéře vedl závod. Do boxů totiž poprvé zamířil pět kol po lídrech. Nic mu to však nebylo platné a propadl se za Räikkönena a Heidfelda. Závod končil osamocen, před ním i za ním bylo téměř půl minuty prázdné dráhy.
Toyota a Red Bull - silný střet pole
Jarno
Trulli se tradičně skvělou kvalifikací dostal na osmé místo a v závodě
se díky technickým závadám dvou rychlejších soupeřů posunul na šesté
místo.
Do přímého boje o pozici se Ital dostal v samém závěru, kdy se za jeho monopost přiblížili Webber z Red Bullu a mladík Vettel z BMW-Sauber. Australan dokonce deset kol před cílem Trulliho předjel, ale protože si zkrátil dráhu přes únikovou zónu, musel ho v zápětí pustit zpět. Byl rád, že před něj neproklouzl ještě Vettel. Ten jeho zaváhaní nezvládl a sám v další zatáčce mírně vyjel ze stopy.
Trulli už šesté místo udržel a Webber na sedmém také nemohl být nespokojen. V sedmé velké ceně získal první body sezony.
Jejich týmoví kolegové se střetli už v úvodní zatáčce. Ralf Schumacher, který díky desátému místu slavil nejlepší kvalifikační umístění od Velké ceny Malajsie, nezvládl nervy a po počátečním sprintu probrzdil úvodní zatáčku. Jeho zavání odnesl David Coutlhard, který se po začátku z 11. místa s plnou nádrží těšil na bodované usmístění.
BMW-Sauber - porucha a úspěšný debut
Stále třetí
nejrychlejší auto, ale jen jeden bod. Jak k tomu došlo? Nick Heidfeld
jel po startu z pátého místa svůj standard, a i když na ferrari, o
mclarenech ani nemluvě, tentokrát neměl, pozici by si udržel. Ale
přibližně dvacet kol před cílem zastavil na trávě vedle dráhy se závadou hydrauliky.
Devatenáctiletý Vettel, který se o svém startu v premiérovém závodě F1 dozvěděl teprve ve čtvrtek, nezklamal. Zářil v trénincích, uspěl díky sedmému místu v kvalifikaci a dokázal jako vůbec nejmladší jezdec za 57 let existence seriálu bodovat.
Sice ztratil hlavu v postartovní tlačenici a kvůli výletu na trávu se propadl na devátou pozici. Navíc ho brzo předjel Rosberg.
Výsledky Velké ceny USA formule 1:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 1h39:09,065 |
2. | Fernando Alonso | Španělsko | McLaren | +1,518 |
3. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | +12,842 |
4. | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | +15,422 |
5. | Heikki Kovalainen | Finsko | Renault | +41,402 |
6. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | +1:06,703 |
7. | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | +1:07,331 |
8. | Sebastian Vettel | Německo | BMW Sauber | +1:07,783 |
9. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Renault | +1 kolo |
10. | Alex Wurz | Rakousko | Williams | +1 kolo |
11. | Anthony Davidson | Velká Británie | Super Aguri | +1 kolo |
12. | Jenson Button | Velká Británie | Honda | +1 kolo |
13. | Scott Speed | Spojené státy americké | Toro Rosso | +2 kola |
14. | Adrian Sutil | Německo | Spyker | +2 kola |
15. | Christijan Albers | Nizozemsko | Spyker | +3 kola |
16. | Vitantonio Liuzzi | Itálie | Toro Rosso | +5 kol |
17. | Nico Rosberg | Německo | Williams | +5 kol |
18. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | +17 kol |
19. | Takuma Sató | Japonsko | Super Aguri | +59 kol |
20. | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | +71 kol |
21. | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | +71 kol |
22. | Ralf Schumacher | Německo | Toyota | +72 kol |